16 rigtig gode grunde til at drikke kaffe

26/04 2022 : Tips & guides
16 rigtig gode grunde til at drikke kaffe

Mange af os synes, at kaffe smager uforskammet godt, og vi ville under ingen omstændigheder undvære det i vores hverdag. Men faktisk er der mange gode grunde til at drikke kaffe – og smagen er bare én af dem.

Kaffen kan gavne dit helbred

Kaffe og koffein har en positiv effekt på din krop og flere mentale aspekter. Koffeinen stimulerer dit centralnervesystem, hvilket er med til at forbedre din hukommelse, udholdenhed og koordination. Det kan både forbedre dine fysiske præstationer og dit humør, og du vil føle dig mere frisk og opmærksom.

  1. Øger hjerneaktiviteten

  2. Giver mere energi

  3. Forbedrer fysiske præstationer

  4. Forbedrer din hukommelse

  5. Forbedrer din koordination

  6. Forbedrer din udholdenhed

  7. Forbedrer dit humør

  8. Forbedrer hjerne-sundhed

  9. Forbedrer hjerte-sundhed

  10. Reducerer beviseligt Alzheimers og udvikling af Parkinsons sygdom

  11. Kan forlænge din levetid

  12. Kan beskytte mod leversygdomme

  13. Lavere risiko for depression

  14. Lavere risiko for type 2 diabetes

  15. Hold styr på vægten

  16. Socialt fællesskab


Kaffens effekt på dit centralnervesystem

Kaffens indhold af koffein er med til at stimulere centralnervesystemet. Den påvirker kroppens signalstoffer ved at blokere receptorer for adenosin og forhøjer niveauet af andre signalstoffer i hjernen – blandt andet dopamin – der er med til at reducere træthed og udmattelse.

Du vil opleve, at du føler dig friskere efter at have drukket en kop kaffe. Din hukommelse, koordination, udholdenhed, opmærksomhed og dit humør vil få et boost, hvilket gør dig bedre i stand til at varetage arbejdsopgaver – både fysisk og mentalt. 

Undersøgelser viser, at kaffe har så positiv en effekt på din hjerne, at det faktisk kan være med til at reducere og beskytte mod neurodegenerative sygdomme (sygdomme, hvor hjernen og dens funktioner gradvist – ofte langsomt – nedbrydes) som Alzheimers og Parkinsons og andet kognitivt forfald.


Kaffes effekt på din fysiske sundhed

Et dagligt indtag på en til to kopper kaffe kan være med til at hjælpe dig med at holde styr på vægten. Nogle studier siger, at kaffen kan være med til at ændre fedtdepoter og tarmsundhed, hvilket kan være med til at styre din vægt. Indtag af kaffe kan altså være med til at sænke mængden af kropsfedt. Derudover har et studie vist, at personer, der indtager kaffe dagligt, er 17% mere tilbøjelige til at være fysisk aktive – sandsynligvis på grund af den øgede energi og mindskede følelse af udmattelse.

Reducerer risikoen for depression og leversygdomme

Flere studier viser, at kaffe kan være med til at nedsætte risikoen for depression. Faktisk tyder noget på, at hver kop kaffe, en person drikker på en dag, er med til at reducere risikoen for depression med hele 8%. Et studie viste også, at der er endnu lavere risiko for depression ved at drikke 4 kopper kaffe dagligt sammenlignet med en enkelt kop.

Drikker du mere end to kopper kaffe om dagen, kan det også være med til at reducere risikoen for forskellige leversygdomme. Et studie peger på, at et dagligt indtag af én kop kaffe sænker risikoen for at dø af en kronisk leversygdom med 15%, mens et indtag på fire kopper om dagen kan reducere det med hele 71%.

Mindsker risikoen for hjertesygdomme og type 2 diabetes

Hvis du indtager mellem 3 og 5 kopper kaffe hver dag, kan du nedsætte risikoen for hjertesygdomme med 15%. 3-4 kopper kaffe dagligt kan også være med til at give 21% lavere risiko for slagtilfælde, og et øget kaffeindtag kan mindske risikoen for hjertesvigt. Dog skal du huske på, at koffein kan påvirke blodtrykket.

Selvom indtag af koffein øger dit blodsukker på kort sigt, kan et habituelt indtag af kaffe være med til at sænke risikoen for at udvikle type 2 diabetes takket være indholdet af antioxidanter og mineraler som magnesium i kaffen, der muligvis er med til at hjælpe effektiviteten af insulin og glukose-metabolisme. 

Koffein kan virke præstationsfremmende i de rigtige doser

Kaffeindtag kan også have en sammenhæng med forlænget levetid – det er ved at blive undersøgt i øjeblikket. Noget, der er testet, er, at kaffe og koffein kan være præstationsfremmende i forhold til fysisk aktivitet. Du vil sandsynligvis opleve forbedringer i dine fysiske præstationer, hvis du indtager koffein inden træning.

Du bør dog ikke bare bælle litervis af kaffe hver dag – det er ikke en “jo mere jo bedre”-situation, så indtag kaffe med måde. Du kan læse mere om, hvor meget koffein man må få om dagen her. Du kan også lære mere om koffeinmængderne i forskellige drikke lige her.


Uundværlig i alle sociale sammenhænge

Sidst, men bestemt ikke mindst, har kaffe en vigtig rolle i vores sociale liv. På arbejdspladsen mødes man tit med kollegerne ved kaffemaskinen eller sidder og sludrer i en kaffepause. På hjemmefronten er det også helt almindeligt at byde gæster – ventede og uventede – på en kop kaffe. På arbejdsmarkedet er kaffe danskernes foretrukne personalegode, fordi den er med til at give humøret og energien et boost, samtidig med at den er med til at reducere stress.

Danskerne har drukket kaffe siden 1700-tallet, og kaffekulturen er helt essentiel i vores hygge-begreb. Fra midten af 1800-tallet blev det nemlig helt almindeligt at lave kaffebord med boller og kage. Kaffen fungerer også som en slags social lim til uformelle sammenkomster, hvor man bare kan holde en improviseret hyggepause, mens man nyder en kop kaffe. Læs mere om kaffens historie i Danmark her.

Log ind for at give en anmeldelse

Del dette indlæg